Halleluja, we hebben de David gezien! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Romy - WaarBenJij.nu Halleluja, we hebben de David gezien! - Reisverslag uit Firenze, Italië van Romy - WaarBenJij.nu

Halleluja, we hebben de David gezien!

Door: Romy

Blijf op de hoogte en volg Romy

03 Juli 2014 | Italië, Firenze

Ciao tutti!
Vandaag hebben we weer een dag in het mooie Florence gehad. De dag begon iets later als woensdag, namelijk om half 8. Na een lekker maar niet zo'n uitgebreid ontbijt (tja, Italianen zijn nu eenmaal geen fan van ontbijt), vertrokken we de stad in. In eerste instantie zouden we gelijk naar de Duomo gaan maar we kwamen onderweg langs de Cappelle Medicee dus gewapend met onze Firenze card gingen we daar naar binnen. (De Firenze card is een kaart waarmee je in heel veel musea en kerken zonder wachtrij naar binnen kan). Eerst dacht ik nog "naja, zo'n kapel kan nooit veel voorstellen" maar ik had het helemaal verkeerd! De kapel was immens groot, helemaal belegd met groen marmer en had enorme graftombes voor de Medici familie (die hadden blijkbaar geld zat). Ook hebben we daar twee graftombes, gemaakt door mr. Michelangelo himself, bekeken. We wilden gelijk de San Lorenzo, de kerk die daar vlakbij zit, meepikken maar de oh zo vriendelijke security mevrouw zei "no!". Toen gingen we maar door naar de Duomo, waar een wachtrij stond die zo lang was als de kerk zelf. Maar, lang leve de Firenze card, want wij konden zo naar binnen! (Toch nog de verkeerde ingang genomen, we gingen bijna de koepel op, nou ik vond die ene keer tijdens de Romereis méér als genoeg!) In de Duomo zelf hebben we de koepel van Brunelleschi en verschillende beelden en schilderijen bewonderd. Vervolgens zijn we door de typische straatjes van Florence richting de Santa Croce gelopen. Eerst even uitgerust op de trappen daar en de irritante straatverkopers genegeerd, terwijl ik een poging deed om het beeld van Dante na te tekenen. Eenmaal in de kerk, liepen we langs de graven van Michelangelo, Galileo Galilei, Dante en Leonardo daVinci en we ontdekten de lederschool die bij de kerk zit (handgemaakte tassen, jassen, schoenen, boeken, je kon het zo gek niet bedenken). We traden daar in de voetstappen van Lady Di, Robert Downey jr. en Neil Patrick Harris, want die waren daar ook al eens geweest. Buiten de kerk hebben we nog even in de Pazzi kapel gezeten (blijkbaar het centrum van de harmonie in de Renaissance, nou harmonieus was het zeker want daar lag gewoon iemand te slapen). Na het bezoek aan de Santa Croce, hadden we best honger en om een ander pizza fiasco te voorkomen hebben we een panini met ham op, die trouwens superlekker was. Vervolgens zijn we richting de Accademia gelopen en kwamen we langs Museo Bargello, een oud paleis waar allemaal beelden en schilderijen te zien waren. En aangezien het toch nog vroeg was, liepen we daar ook maar gelijk naar binnen (de voordelen van zo'n Firenze card). Ook daar was een Michelangelo te bewonderen en daar heb ik in alle rust een beeld lopen na tekenen, om een beetje in de Rome Reis sfeer te blijven. Toen zijn we daadwerkelijk naar de Accademia gegaan, weer zonder in de rij te staan, om daar de David te bewonderen. Dit keer mochten we wél een foto maken - tijdens de Rome Reis kwam zo'n chagrijnige security guard al op je afgestormd als je alleen al je camera in je handen had - en hebben we van alle kanten de David gezien. Rond etenstijd zij we weer richting het hotel gelopen om in de tussentijd een restaurant te zoeken en die vonden we op het plein van de Medici kapel. Daar hebben we een heerlijke bistecca (Florentijnse biefstuk) met gebakken aardappels gegeten. De straat waarin ons hotel zit, heeft talloze restaurantjes en ijssalons dus lopenderweg hebben we genoten van gelati! Eenmaal terug in het hotel zijn we op zoek gegaan naar het dakterras (een heel gedoe want dat staat nergens aangegeven). Uiteindelijk dakterras gevonden en met het thuisfront geskypet.

Het is hier in de zon maar liefst 37 graden, maar ik heb gehoord dat het in Nederland ook lekker weer is :) Iedereen die een reactie heeft achtergelaten: bedankt! Altijd leuk ;)

Ik ga snel m'n bed opzoeken want morgen gaan we wandelen in de Boboli tuinen!

Ciao!
Romy

• 03 Juli 2014 - 22:29

Oma:

Hallo lief.
    Wat een prachtig verhaal weer.
    Drukke dag gehad zo te lezen,als jullie terug komen zijn jullie uitgeput.
    Maar ja dan ga je toch nog ff een paar dagen naar Texel of zo om uit te rusten.
    Voor morgen een fijne dag,en geniet er van.
    Dikke xx.

• 03 Juli 2014 - 23:14

Adrie:

Wat een mooie ervaringen. Geniet en de groeten van ons Debora en Adrie

• 04 Juli 2014 - 12:29

Bianca Je Buuf :

Gaaf hoor allemaal en handig die card

• 04 Juli 2014 - 21:14

Leonie:

Weer een mooi reisverslag! Leuk om te lezen en veel herkenbare dingen. CiaoX